Wednesday

STREBENTUEN


Salam Sejahtera buat seluruh isi bumi yg tercinta.
Baik yang terbang atau yang melata.Yang ghaib hilang atau yang nampak nyata.

Yang menjaga lisan atau yang mencarut sepanjang masa.Yang tau hukum atau yang memang gila.
Yang sibuk memanjang atau yang langsung takde kerja. Yang Alim dan yang zalim.
Yang bijak dan yang takde otak, yang berbudi bahasa dan tak reti bahasa,
Yang jual rojak dan yang jual CD cetak rompak, yang pegang janji dan yang kelepet duit Tabung Haji,
Yang bisnes labu peram dan mangsa yang masih geram,
Yang masih gembira sebab tak bayar hutang Mara atau sesiapa pun lah yang masih ada nyawa,
sama ada 'solo' atau yang ramai saudara mara.
Sama ada yang glamer atau yang semua orang tak 'gemar' dia,
sama ada yang berpolitik atau yang tak pernah mengundi..


Pendek kata panjang bicara, semua seisi Alam moga bahagialah hendaknya dengan skrip masing-masing dan 'happy ending' jua lah diharapkan. Sabau-sabau le menjalani hidup yang penuh silap mata dan teka-teki ini. Berlapang dada le hendaknya. Jangan cepat berhukum, jangan cepat menghukum sedang ilmu tak sampai sebesar kepala jarum.

Andaikan ada kemaslahatan, gunakanlah talian hayat atau dwi-pilihan. Alam ini terlalu luas Ilmu Alamnya.Sejarah itu terlalu panjang sejarahnya. Yang berdosa jangan terus dikeji, yang mulia jangan terus dipuji.Elok keduanya ditimbang uji. Jatuh mana yang tidak ke bawah, rebah mana yang tidak tumbang, pinjam mana yang tidak hutang, bodoh mana yang tidak bangang...tapi jatuh belum tentu pecah, rebah belum tentu K.O, hutang mungkin akan berbayar, bangang mungkin akan pandai.

Alam ini berlapis-lapis.Alam ini berbagai-bagai. Alam ini sandar-menyandar. Alam ini berpasang-pasang. Ada siang ada le malam. Ada kiri adala kanan, ada atas ada le bawah, ada Ultraman ada le raksasa. Ada komputer ada le disket, ada itu ada le ini...

Dah tu buat apa le salah menyalah, keji mengkeji, tembak-menembak, hina menghina, fire-memfire. Apa le ke salahnya muafakat elok-elok.

Sebab ada kuman le ada spital dan ada doktor dapat cari makan.
Sebab ada orang bodoh le cikgu ada kerja, tak pasal-pasal, makcik kantin boleh tumpang sekaki, kontraktor dapat tender buat sekolah, kilang simen pon untung, dah terlibat pulak syarikat jual lori...sapa nak pikul simen ratus-ratus kampit tu?

Jadi kalau ada le sesapa menghina orang bodoh, maksudnya dia sendiri le bodoh, sebab tak nampak ilmu di sebalik kejadian.Bak kata seorang Syeikh, "Dunia ini boleh dijahanamkan oleh orang-orang pandai." Iye le pulak, yang buat bom, buat peluru Nuklear, buat jet pejuang tu takkan lulusan darjah tiga epal pulak. Abih yang merangcang strategi perang tu koman-koman punya orang ke?Jadi apa-apa hal pon...elok direnung dalam-dalam, fikir panjang-panjang dan diusul sampai jadi STREBEN-TUEN -

2 comments: